Volume 1 No 1
How is Research-Creation?



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Biography:

Brian Massumi specializes in philosophy, media theory, and visual culture. He is the author  of Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation (Duke University Press, 2002), A User’s Guide to Capitalism and Schizophrenia: Deviations from Deleuze and Guattari (MIT Press, 1992), and First and Last Emperors: The Absolute State and the Body of the Despot (with Kenneth Dean; Autonomedia, 1993). He is editor of The Politics of Everyday Fear (University of Minnesota Press, 1993) and A Shock to Thought: Expression After Deleuze and Guattari (Routledge, 2002). His translations from the French include Gilles Deleuze and Félix Guattari’s A Thousand Plateaus. He teaches in the Communication Department of the Université de Montréal, where he directs the Workshop in Radical Empiricism. Website: http://www.brianmassumi.com.

 

 

Brian Massumi: The Thinking-Feeling of What Happens: A Semblance of a Conversation
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Abstract:

This article explores issues surrounding the theorizing of interactive art as art, taking as its starting point the widespread perception of a radical disconnect between the vocabulary of contemporary interactive art practice and that of aesthetics as it has developed historically. As its name implies, interactive art privileges the category of action while aesthetics has traditionally revolved around questions of perceived form. Recent developments in the theory of embodied perception suggest the beginnings of a rapprochement by reinterpreting perception as a form of action (Alva Noë). This equation between action and perception is only sustainable on the back of a different distinction: between actual and virtual action. Noë’s assertion that vision is “virtual action” recalls certain modernist aesthetic conceptions attributing a dynamic form to the work of art that is, following Gilles Deleuze’s definition of the virtual, “real yet abstract.” The article develops this connection in terms of Suzanne Langer’s theory of the “semblance,” supplemented by notions of (non)relation, qualitative expression, vitality, appearance, and event drawn from the work of Deleuze, A.N. Whitehead, Daniel Stern, and Gilbert Simondon. These concepts are staged using examples from decorative motif, perspective painting, installation art, and electronic art.

 

 

 

Résumé: 

Cet article aborde la théorisation de l’art interactif en tant qu’art, en prenant comme point de départ la perception répandue qu’il existe un détachement radical entre le vocabulaire de la pratique de l’art interactif contemporain et celui de l’esthétique. Comme son nom l’indique, l’art interactif privilégie l’action, tandis que l’esthétique se préoccupe plutôt des notions de forme perçue. De nouveaux développements dans la théorie de la perception incarnée suggèrent les débuts d’un rapprochement en réinterprétant, suivant Alva Noë, la perception comme forme d’action. Cette équation entre la perception et l’action est viable si l’on admet encore une distinction entre l’action réelle et l’action virtuelle. L’affirmation de Noë, que la vision est une forme d’action virtuelle, rappelle les conceptions esthétiques modernistes qui attribuent une forme dynamique à l’oeuvre d’art qui, selon la définition du virtuel de Gilles Deleuze, sont “réelles mais abstraites”. Cet article développe ce lien selon la théorie de “semblance” de Suzanne Langer, ainsi qu’avec les notions de non-relation, d’expression qualitative, de vitalité, d’apparence, d’évènement élaborées par Deleuze, A.N. Whitehead, Daniel Stern, et Gilbert Simondon. Ces concepts sont mis en scène à l’aide d’exemples provenant de motifs décoratifs, de peinture, de l’installation, et de l’art électronique.

 


Biographie:

Brian Massumi est spécialiste en philosophie, en théorie des médias, et en culture visuelle. Il est l’auteur de Parables for the Virtual: Movement, Affect, Sensation (Duke University Press, 2002), A User’s Guide to Capitalism and Schizophrenia: Deviations from Deleuze and Guattari (MIT Press, 1992), ainsi que First and Last Emperors: The Absolute State and the Body of the Despot (with Kenneth Dean; Autonomedia, 1993). Il a édité The Politics of Everyday Fear (University of Minnesota Press, 1993) ainsi que A Shock to Thought: Expression After Deleuze and Guattari (Routledge, 2002). Parmi ses traductions du français, figurent notamment A Thousand Plateaus de Gilles Deleuze et Félix Guattari. Il enseigne au Département de Communication de l’Université de Montréal, où il dirige l’Atelier en Empirisme Radical. Site web: http://www.brianmassumi.com.

     
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