Volume 1 No 1
How is Research-Creation?



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Biography:

Andrew Murphie is a researcher at the University of New South Wales, Sydney. He has published on the work of Gilles Deleuze and Félix Guattari, virtual media, network ecologies and popular music. His current research focuses on collaborative disruptions of visual media, the cultural politics of models of cognition, perception and life, and electronic music. Recent online publications include 'Differential Life, Perception and the Nervous Elements: Whitehead, Bergson and Virno on the Technics of Living' in Culture Machine (2005) and 'The Mutation of "Cognition" and the Fracturing of Modernity: cognitive technics, extended mind and cultural
crisis'
in Scan (2005).

 

 

Andrew Murphie: Clone Your Technics!  Research creation, radical empiricism and the constraints of models
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Abstract:

Even though all research is research-creation, to create the new with awareness that this is what we are doing makes all the difference in the world. At the same time, such an awareness accepts the contingencies of our empirical engagements with the world. This article considers research-creation as a form of 'worlding', in Brian Massumi's terms. It situates this worlding within the hostile framework of the radical curtailing of experience sometimes found in the development of prominent scientific/cultural models - such as that emerging from Pavlov's experiments with dogs. It suggests that such models have sometimes come to substitute themselves for a consideration of the complexity of real relations (even with dogs). It concludes that if we are to avoid the virulence of what Avital Ronell has called the 'test drive' that results from our denial of real relations, we need to take up a new methodology. This is a methodology involving a proliferation and sharing of methods, of the multiplicity of technics, or 'recipes', for a more immanent empiricism. Such a methodology allows for the folding in of these recipes into new ecologies of experience. It will often fail, but such failures in themselves might prove glorious.

 

Résumé: 

Même si toute recherche peut être considérée comme de la recherche-création, créer le nouveau tout en restant conscient de nos intentions fait toute la différence. En même temps, ce type de conscience de ce que l’on fait accepte les imprévus de nos engagements empiriques avec le monde.  Cet article propose une réflexion sur la recherche-création comme forme de “faire monde” selon l’expression de Brian Massumi. Il le situe dans le cadre plutôt hostile de la restriction radicale de l’expérience qui parfois informe le développement d’influents modèles scientifico-culturels, comme par exemple, ceux qui émergent des études de Pavlov sur les chiens. Cet ouvrage suggère que de tels models nous aient parfois empêché de tenir compte de la complexité des vrais rapports interpersonnels (même avec les chiens). Il conclut que si nous voulons éviter la virulence de ce qu’Avital Ronell appelle “l’essai routier” qui résulte de notre déni de rapports interpersonnels véritables, nous devons suivre une nouvelle méthodologie. Celle-ci exigerait la prolifération et le partage des méthodes, de la multiplicité des techniques, ou “recettes” afin d’obtenir un empirisme plus immanent. Une telle méthodologie nous permettrait d’incorporer ces nouvelles “recettes” à de nouvelles écologies de l’expérience. Elle échouera sans doute, mais ce serait tout de même un échec glorieux. 


Biographie:

Andrew Murphie est chercheur à l’Université de New South Wales à Sydney. Il a publié des ouvrages sur l’oeuvre de Gilles Deleuze et Félix Guattari, sur les médias virtuels, les écologies de réseaux, et la musique populaire. Il étudie les perturbations communes des médias virtuels, la politique culturelle des modèles de connaissance, la perception et la vie, ainsi que la musique électronique. Parmi ses articles électroniques récents figurent notamment 'Differential Life, Perception and the Nervous Elements: Whitehead, Bergson and Virno on the Technics of Living' paru dans Culture Machine (2005) ainsi que 'The Mutation of "Cognition" and the Fracturing of Modernity: cognitive technics, extended mind and cultural crisis' paru dans Scan (2005).
     
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